viernes, 24 de febrero de 2012

Los despedidos tendrán que denunciar a sus compañeros para ser readmitidos - elConfidencial.com

Los despedidos tendrán que denunciar a sus compañeros para ser readmitidos - elConfidencial.com:

'via Blog this'

LOS EXPERTOS VATICINAN UN AUMENTO DE LA LITIGIOSIDAD LABORAL Los despedidos tendrán que denunciar a sus compañeros para ser readmitidos

Carlos Sánchez - Sígueme en  Twitter   24/02/2012  (06:00h)
La reforma laboral suscita todo tipos de discrepancias. Pero hay una rara unanimidad en un aspecto fundamental: aumentará, al menos en el corto plazo, la litigiosidad laboral. Pero con una novedad. Por primera vez, los propios trabajadores podrán denunciar a otros empleados por ser ellos los despedidos y no sus compañeros de trabajo.
La nueva redacción del artículo 124 del Estatuto de los Trabajadores dice, en concreto, que “cuando el objeto del debate verse sobre preferencias atribuidas a determinados trabajadores, éstos también deberán ser demandados”. O dicho en palabras más directas del departamento legal de Ernst &Young, si un trabajador cuestiona los criterios de permanencia en una empresa en caso de despido, “el actor [el empleado despedido] deberá codemandar a los trabajadores que no hubieran sido afectados por el despido”. Es decir, no sólo al empresario sino, también, a sus excompañeros. Las causas de la demanda se deben fundamentar en que un empleado piense que acumula más derechos para permanecer en su puesto de trabajo que otro.
No sólo eso. Igualmente deberán ser demandados los representantes de los trabajadores -los sindicatos o los comités de empresa- cuando la medida -el ajuste de plantillas- cuente con su conformidad. Sólo hay una salvedad. La norma deja bien claro que los actuales criterios de prioridad a la hora de despedir se mantienen, lo que quiere decir que los representantes legales de los trabajadores, también los que se acojan a algún derecho por conciliación familiar, no podrán ser arrojados fuera de la plantilla en los casos de extinción de contratos por causas tecnológicas o económicas.
Esta ‘nueva’ litigiosidad nace de la propia reforma laboral que, como se sabe, suprime la autorización administrativa previa para los despidos colectivos. Este requisito era el que animaba a pactar en el seno de las plantillas la identidad de los despedidos (mediante incentivos económicos), y por eso prácticamente la totalidad de los antiguos expedientes de extinción de empleoeran aprobados por la autoridad laboral sin conflictividad judicial.
Judicialización de los despidos
Ahora, con la nueva norma, es el empresario el que decide a quién despide, toda vez que no necesita ninguna autorización administrativa con carácter previo.  En palabras de un conocido experto laboral, “esto va a conllevar una enorme judicialización de los despidos”.
En esto coincide un destacado miembro del Poder Judicial, que vaticina un aumento de los litigios ("esto va a ser duro", asegura) en unos juzgados que hoy están “al límite”, aunque en ningún caso en una situación parecida a la de los juzgados de lo contencioso, donde se acumulan los expedientes. De las 21 salas que existen de lo social, 18 tienen sin resolver menos de 350 asuntos, lo que se considera razonable, pero tres salas están desbordadas. Los despidos se están resolviendo, como media, en menos de tres meses, pero para otros asuntos laborales ya se tarda, como media, ocho meses.
Lo que echan en falta los expertos es que el ‘filtro’ de la autorización administrativa previa haya desaparecido, algo que “engrasaba” las relaciones laborales en las empresas. 

En el sector del metall, el motor de la indústria, Catalunya ha perdut un 26% de les empreses entre 2007 i 2010, amb milers de treballadors afectats per expedients de regulació.

L'Econòmic - Notícia: Embranzida dels sectors emergents

L'Econòmic - Notícia: Embranzida dels sectors emergents:

'via Blog this'

L'Econòmic - Notícia: Una reforma acomplexada

L'Econòmic - Notícia: Una reforma acomplexada:

'via Blog this'

L'Econòmic - Notícia: La CE confirma que l'Estat recau en recessió amb una contracció d'almenys l'1%

L'Econòmic - Notícia: La CE confirma que l'Estat recau en recessió amb una contracció d'almenys l'1%:

'via Blog this'

L'Econòmic - Notícia: La CE confirma que l'Estat recau en recessió amb una contracció d'almenys l'1%

L'Econòmic - Notícia: La CE confirma que l'Estat recau en recessió amb una contracció d'almenys l'1%:

'via Blog this'

Catalana occidente elevó un 16,1% su beneficio en 2011 - elEconomista.es

Catalana occidente elevó un 16,1% su beneficio en 2011 - elEconomista.es:

'via Blog this'

El rescate griego, una estrategia para salvar a la banca a costa de debilitar el país - elEconomista.es

El rescate griego, una estrategia para salvar a la banca a costa de debilitar el país - elEconomista.es:

'via Blog this'

La caída de las exportaciones y el consumo provocan que Alemania se contraiga el 0,2% - elEconomista.es

La caída de las exportaciones y el consumo provocan que Alemania se contraiga el 0,2% - elEconomista.es:

'via Blog this'

Reino Unido: el PIB se contrajo un 0,2% en el cuarto trimestre - elEconomista.es

Reino Unido: el PIB se contrajo un 0,2% en el cuarto trimestre - elEconomista.es:

'via Blog this'

Volkswagen logra un beneficio neto récord de 15.409 millones en 2011 - Ecomotor.es

Volkswagen logra un beneficio neto récord de 15.409 millones en 2011 - Ecomotor.es:

'via Blog this'

Niño Becerra: "La reforma laboral no reducirá el paro ni mañana ni en el futuro" - elEconomista.es

Niño Becerra: "La reforma laboral no reducirá el paro ni mañana ni en el futuro" - elEconomista.es:

'via Blog this'

jueves, 16 de febrero de 2012

Cooperació empresarial: Créixer per competir

La dimensió de les nostres empreses és un dels obstacles més freqüents amb què ens trobem a l’hora de competir globalment. I pensar ‘dins de la caixa’, sense sortir de les nostres pròpies parets, un dels majors inhibidors de la nostra capacitat d’innovar.


Per aquesta raó, el proper dia 17 de febrer, podràs conèixer una de les vies més innovadores per trobar el valor diferencial del teu producte o empresa: la cooperació empresarial.


Alfons Cornella, reconegut expert en innovació empresarial i fundador d’Infonomia i Co-Society, liderarà aquesta sessió. De la seva mà, coneixeràs projectes que han creat nou valor per als clients, arran del nou paradigma de la cooperació empresarial. Cornella ens aproparà a la realitat d’aquest nou model de negoci, a través de casos d’èxit de col•laboració empresarial i d’instruments pràctics per detectar oportunitats de negoci col•laboratiu.


Aquesta sessió s’ha organitzat especialment per a professionals d’empreses com la teva, que han participat en els programes d’estratègia, millora de la gestió i innovació empresarial d’ACC1Ó i que tenen interès i iniciativa per als nous models d’estratègia empresarial que obren noves vies de negoci.


Inscriu-te a la sessió i vine a descobrir com pots seguir fent créixer la teva empresa!

Market Place de Talent 22@Un ou espai per facilitar l’atracció de talent a les empreses del districte de la innovació

Dia: Dimarts 6 de març de 2012
Lloc: Barcelona Activa (C. Llacuna 162)
Hora: 9:30 – 14:00h
Una primera edició, impulsada conjuntament per les comissions de Talent i R.H. de 22@Network, per posar de relleu el talent del 22@ i les seves possibilitats professionals.
Vols participar-hi?
Si tens un perfil científico-tecnològic o de gestió, habilitats comunicatives, lideratge, ets ambiciós i et motiven els reptes, aquest és el teu espai!
Si ja t’has graduat, al llarg de la jornada disposaràs de diverses plataformes per donar a conèixer el teu talent personal i posar-te en valor:
-
Exposició de projectes. Exposa’ns el teu projecte en 3 minuts.
-
Participa als tallers organitzats per Porta22 perquè coneguis les eines de què disposes per trobar feina.
-
Participa a la dinàmica de Speed Networking. Intercanvia targetes. Coneix persones d’una manera divertida.
-
Reserva 10 minuts amb l’empresa que desitgis per entrevistar-te amb ella.

martes, 7 de febrero de 2012

FACUA felicita al presidente de la CNMV por su 'humor negro' al llamar "problemas puntuales" el macrofraude de las participaciones preferentes

El portavoz de FACUA-Consumidores en Acción, Rubén Sánchez "felicita" al presidente de la CNMV "por su 'humor negro'" al llamar "problemas puntuales" el macrofraude de las participaciones preferentes.

Sánchez pide a Julio Segura que "no se limite a defender los intereses de la banca" y "haga su trabajo protegiendo a los pequeños inversores". Asimismo, FACUA ha solicitado la intervención de la ministra Ana Mato, competente en materia de protección de los consumidores.

"Donde nosotros vemos un auténtico corralito español tras el engaño masivo a decenas de miles de consumidores en toda España que tienen sus ahorros secuestrados", señala el portavoz de FACUA, "el presidente de la CNMV sólo observa 'algún tipo de defecto en la comercialización'", como lo calificó este jueves en una comparecencia pública.

"Salvo que Segura viva en un mundo paralelo distinto al nuestro, nada justifica unas declaraciones que evidencian un total proteccionismo del sector bancario sean cuales sean las salvajadas que cometa".

Reclamar la nulidad de los contratos

FACUA recomienda a los usuarios que se sientan engañados y perjudicados por la inversión realizada en participaciones preferentes que soliciten la nulidad del contrato de estos complejos productos de inversión, sobre la base de la falta de información sobre su alto riesgo y la falta de liquidez. La asociación ha recibido numerosas reclamaciones de afectados que señalan que la información verbal facilitada ha sido deficitaria, incompleta y engañosa.
Las entidades bancarias comercializaron este producto como una inversión segura similar al plazo fijo. De esta forma los usuarios creyeron estar contratando un producto que carecía de todo tipo de riesgo y que era posible rescatar el dinero. Ahora se sienten engañados y sin posibilidad de recuperarlo.
La Comisión Nacional del Mercado de Valores define las participaciones preferentes como "un instrumento complejo y de riesgo elevado". Debido a esto, las entidades financieras están obligadas a realizar un test de conveniencia a los usuarios para evaluar su conocimiento y experiencia y analizar si el producto es adecuado para ellos.
Sin embargo, FACUA ha comprobado cómo determinadas entidades no han cumplido dicha obligación y han ofrecido información incorrecta a clientes con conocimientos sobre inversión mínimos o nulos.
Recomendaciones
Los afectados deben formalizar una reclamación ante el Servicio de Atención al cliente de la entidad que vendió las participaciones preferentes.
En caso de no obtener respuesta en el plazo de dos meses o que ésta no fuera satisfactoria, deberán dirigirse a la Comisión Nacional del Mercado de Valores. Para ello, deben adjuntar cuantos contratos y documentos consideren relevantes para acreditar los aspectos planteados.
Los usuarios que quieran contactar con FACUA pueden hacerlo a través de la webtudenuncia.facua.org, el Teléfono del Consumidor 954 90 90 90, o sus organizaciones territoriales.

Muere el artista barcelonés Antoni Tàpies

El pintor ha fallecido a los 88 años en su domicilio de la capital catalana, según ha comunicado su familia | Tàpies fue uno de los maestros del arte de vanguardia del siglo XX con su estilo propio reconocido en todo el mundo

Cultura | 06/02/2012 - 20:25h | 07/02/2012 - 08:09h



Barcelona. (Redacción).- El artista barcelonés Antoni Tàpies ha muerto en su domicilio esta tarde en Barcelona a la edad de 88 años, según ha comunicado la familia del pintor al Ayuntamiento de la ciudad.Tàpies hacía tiempo que se encontraba en un delicado estado de salud.
Nacido el 13 de diciembre de 1923, el pintor, escultor y teórico del arte español fue uno de los principales exponentes del informalismo a nivel mundial y uno de los artistas más destacado del siglo XX del panorama estatal.
La muerte de uno de los catalanes con mayor reconocimiento internacional ha generado las primeras reacciones. El líder de CiU en el Congreso, Josep Antoni Duran Lleida, ha enviado su pésame a la familiay a sus amigos y ha recordado al artista como "una de las figuras más destacadas del arte de vanguardia y una personalidad comprometida con Catalunya y los valores democráticos". Por otro lado, la presidenta del Parlament, Núria De Gispert, ha lamentado la muerte de "un catalán universal" y ha ensalzado la gran contribución de Antoni Tàpies a "la cultura y arte catalanas"
Un artista mundialmente aclamado
Tàpies fue uno de los maestros del arte de vanguardia del siglo XX con su estilo propio, matérico por el uso de elementos de desecho, pero muy espiritual porque trascendió el soporte de la obra para profundizar en la imbricada condición humana.
Su gran aportación se vio premiada con casi medio centenar de galardones; entre ellos, el Premio Príncipe de Asturias de las Artes (1990), la Medalla d'Or de la Generalitat (1983), la Picasso de la Unesco (1993), el Premio Nacional de Artes Plásticas de la Generalitat (1995), el Velázquez de Artes Plásticas del Ministerio de Cultura (2003) y el Praemium Imperiale de la Asociación Artística de Japón.
Su vocación artística surgió a muy temprana edad, tras una grave afección pulmonar. En la convalecencia de dicha enfermedad, Tàpies empezó a dar sus primeros pasos en el mundo del arte. La creciente afición al dibujo y a la pintura le llevó a abandonar sus estudios universitarios para dedicarse en cuerpo y alma a cultivar su carrera artística. A los 20 años, Tàpies ya exponía sus obras en diversas galerías y, a los 25 años, fundó la revista Dau al Set (1948)
Estilo Abstracto
En sus inicios, el artista, de formación autodidacta, utilizaba factores iconográficos y temática mágica en sus obras. Poco a poco, Tàpies fue incorporando elementos geometrizantes y estudios de color que desenvocaron en un gran interés por los materiales, que se tradujo en el uso de telas de textura intensa. 
Tras lograr el reconocimiento internacional en los años 50, Tàpies exploró todos los rincones del arte abstracto. Introdujo elementos iconográficos en sus obras, como signos de escritura, elementos antropomórficos y signos de clara alusión a Catalunya. El lenguaje pictórico del polifacético artista evolucionó desde entonces y dio como resultado una creación plástica diversificada y productiva admirada en todo el mundo.
Exposiciones en todo el mundo
Durante su larga carrera, Tàpies expuso su arte en grandes escenarios como el Museum of Modern Art (MOMA) y en el Solomon R. Guggenheim Museum de Nueva York, el Museum of Contemporary Art de Los Ángeles, el Institute of Contemporary Arts y en la Serpentine Gallery de Londres, la Neue Nationalgalerie de Berlín o el Centre Pompidou y el Musée d'Art moderne de la Ville de Paris. 
En España, Tàpies vio como sus obras llenaban las salas de museos como el Reina Sofía de Madrid, el Institut Valencià d'Art Modern de Valencia o en el Museu d'Aert Contemporani de Barcelona.
Un genio prolífico
 A parte de sus trabajos como pintor y escultor, Tàpies también desarrolló una importante obra literaria. El artista tiene en su haber obras como La pràctica de l'art (1970), L'art contra l'estètica (1974), Memòria personal (1977), La realitat com a art (1982), Per un art modern i progressista (1985), Valor de l'art (1993) y L'art i els seus llocs (1999).
El propio artista creó la Fundación Antoni Tàpies en 1984, con el objetivo de promover el estudio y el conocimiento del arte contemporáneo, poniendo especial atención en el análisis de su papel en la formación de la conciencia del hombre moderno.
La Fundación, dirigida por Xavier Antich, recoge la extensa obra del prolífico artista catalán.
Marqués de Tàpies
El pintor catalán, uno de los artistas con mayor reconocimiento en el panorama internacional del siglo XX, recibió el título de Marqués de Tàpies por parte del rey Juan Carlos I por su contribución a las artes plásticas en España y en el mundo el 30 de octubre del 2010.





Antoni Tàpies, compromiso y puente

El artista supo encontrar conexiones entre Oriente y Occidente, y siempre se interesó por la relación entre Humanidades y Ciencia

Tàpies ha retomado en la portada la mano que recorre toda su obra. En este caso la mano del lector al pasar la página del diario, convertido en bandera de un país Pedro Madueño

Tàpies es mucho más que un pintor, o un artista que experimentó con nuevos lenguajes estéticos. No es sólo un referente, indispensable, del informalismo en Europa. Es un escritor, un filósofo - plástico, si se quiere -, que ha reflexionado sobre la esencia del ser humano derrocando prejuicios y barreras. Antoni Tàpies ha abierto puertas a Oriente cuando nadie imaginaba que existían ciertas conexiones. Fue un pensador que se dio cuenta, en una España gris y triste, que las Humanidades no podían dar la espalda a la Ciencia. Tàpies es compromiso y puente.
Tàpies tuvo una relación intensa con los medios de comunicación, ejerciendo de colaborador con un articulismo a través del cual explicaba su concepción del arte pero, sobre todo, su compromiso político y social.
En sus escritos anteriores a los años ochenta, nos encontramos con un Tàpies que defiende el comunismo, no sólo entendido como ciencia económica y política, sino como creencia en un nuevo Hombre, más libre y más justo. Pero enseguida denuncia, una y otra vez, algunos excesos de la izquierda. Su postura, por encima de todo, es antidogmática Más tarde, y la mayoría de veces desde las páginas de este diario, el artista catalán intensifica su análisis de la sociedad y reivindica en repetidas ocasiones los conceptos de progreso. Se trata, pues, de una crítica del relativismo posmodernista con el que está absolutamente en desacuerdo.
Un pintor "realista"Tàpies fue un autodidacta inconformista. Un trabajador incansable. Un investigador. La experiencia vital y artística son la misma cosa, y el proceso de aprehender es, ni más ni menos, un estar-en-el-mundo. Por ello, puede parece extraño decir que su obra es realista. Pero la abstracción, y el simbolismo de sus años de formación, es la forma más directa que encuentra para hablar de lo que le rodea: "La cultura de nuestro tiempo cumple una auténtica función humana tanto individual como social... Saber distinguir y gozar de los valores auténticos del mundo y de preservarlos...", nos dice. Y es que Tàpies cree que el artista, o el intelectual, no es un ermitaño alejado del sufrimiento. De hecho, el arte, como la cultura en general, tendría que servir para conectar con una esencia más profunda, con un rechazo de los paradigmas que el poder de turno ha querido imponer. Por lo tanto, su experiencia como creador es una experiencia con la realidad, en tanto que se trata de "luchar" por la libertad.
Evidentemente no se trata de "ningún tipo de retorno al realismo plástico..." sino de "remarcar que nuestra vida, nuestro cuerpo individual, nuestro cuerpo de relaciones sociales y el que formamos con la naturaleza, es decir, la realidad toda, tendría que ser considerada por cada uno de nosotros como la misma materia con la cual hemos de esculpir la más bella escultura". Es realismo, de esta manera, porque el artista ayuda al espectador a conectarse con el mundo, y a superar un dualismo occidental que Tàpies criticará por alejarnos de la vida auténtica.
Tàpies como puenteAntoni Tàpies encuentra en las filosofías orientales respuesta a sus inquietudes espirituales. Y es que, como se puede comprobar en su iconografía personal, hay una buscada relación entre lo material y lo mental ("...los referentes a la concepción estético-sensual de la cultura Ch'an- un materialismo espiritualista... o a la revitalización del Vedanta hindú") y una ruptura con el dualismo, nacido con los aristotélicos. Si Occidente se preocupa únicamente de la catalogación, y la erudición, está dejando de lado otros componentes fundamentales de la sabiduría. Incluso, defiende Tàpies, "la cultura comporta una gran dosis de valentía". Hay que deshacerse de las ataduras del ego. Que nos aleja, claro está, de "la vida misma".
No podemos acercarnos a la obra de Tàpies sin antes reflexionar sobre el vacío como concepto y, por lo tanto, interesándonos por algunas ideas que provienen del budismo, como la vacuidad y la supresión del yo para formar parte del todo. Ser materia y espíritu a la vez, superando las ansias de poseer y consumir. Pero tampoco podemos entender a Tàpies sin su interés por los avances científicos y, en especial, por la física cuántica.
A favor del progresoTàpies, mucho antes de la crisis del posmodernismo, critica ya cierta obsesión por el relativismo como forma de pensamiento ("La idea que nos hemos podido forjar de un mundo moderno y progresista no tiene la frivolidad de una moda que ahora tomo y ahora dejo").
Por ello, no ha de extrañarnos que ya en 1976 escribiera que "los caminos del progreso pueden ser múltiples, y que tarde o temprano tendrían que estallar alternativas".
Y es que toda su obra está impregnada de esa necesidad de renovación, en busca de la condición de posibilidad, de la identidad y el pluralismo al mismo tiempo. Antoni Tàpies, así, nos cede una herencia incalculable. No sólo porque fue capaz de construir una voz inimitable, proveniente de una suerte de fuerza intuitiva, sino porque dejó por escrito cuál era su aventura estética. Una aventura que nos advierte, y nos invita, a mirar más allá de nuestras convicciones. El mundo, aún, está por construir.

Datos generales, económicos y comerciales sobre China 2011

La ficha presenta de forma esquemática los principales datos generales, económicos y comerciales sobre China, a los que se añade información práctica de interés para el empresario español.


China 2011

jueves, 2 de febrero de 2012

La reforma laboral que volen les pimes

Les empreses de dimensions més reduïdes reclamen més agilitat per poder contractar i rescindir contractes en funció de la situació de les companyies. Una fórmula nova de calcular els augments dels sous que no estigui vinculat a l'IPC és una altra mesura que les pimes esperen que s'inclogui en el nom marc

Concentració i manifestació contra la reforma laboral i les mesures econòmiques del govern zapatero
Si s'elimina la rigidesa, les pimes podran fer més contractes estables
Els convenis laborals han de tenir com a sostre un marc general a nivell estatal
Els contractes temporals tenen una indemnització de 8 dies per any treballat
Caldria facilitar a les empreses de nova creació la contractació de gent
S'ha de desvincular els increments anuals amb l'IPC i lligar-ho a la productivitat
Caldria abaratir l'acomiadament i clarificar les causes objectives
La simplificació del contracte laboral no sembla prioritari per al govern
L'absentisme laboral injustificat, de nou, entre les reivindicacions
No s'ha de pensar tant en la promoció del contracte sinó en fer sostenible l'existent
La nova reforma laboral s'ha convertit en una de les prioritats del govern espanyol presidit per Mariano Rajoy, fins i tot abans d'ocupar-ne el càrrec de president. Aquesta setmana el legislatiu ja ha plantejat dos punts clau: que la reforma ja forma part de l'agenda política del proper mes, i que si els agents socials no són capaços d'arribar a cap consens, el govern espanyol tornarà a tirar pel dret. Dimecres passat, dia 30 de novembre, Mariano Rajoy es va reunir amb sindicats i patronals per forçar-los a recuperar la negociació i els ha adiat per després de reis com a data límit per haver arribat a un acord.
El cert és que aquesta reforma parteix d'un consens entre agents socials i és que cal portar-la a terme per tal que incentivi la creació d'ocupació i perquè pugui donar estabilitat en un mercat de treball molt tocat per la crisi. Sens dubte, amb una taxa d'atur a l'Estat espanyol del 21% i del 19,5% a Catalunya i unes perspectives nefastes per als propers exercicis marquen la urgència d'aquesta actuació. El consens arriba només 14 mesos després que es va aprovar la darrera reforma laboral, pel govern de José Luís Rodríguez Zapatero.
HI DIUEN LA SEVA.
Pimes catalanes de tots els sectors han demanat la paraula en aquest procés de negociació que s'ha encetat, i fan la seva carta particular als reis del govern nou. Tots els consultats coincideixen en el fet que cal una aposta més valenta en la flexibilitat dels contractes i els acomiadaments, també més flexibilitat en l'organització de la jornada laboral i un altre model d'augments salarials, entre d'altres mesures més concretes.
Gaietà Farràs, president del Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme de Barcelona, es mostra determinant en aquest sentit. “Cal una reforma pensant en la pime, la gran oblidada en les anteriors. No s'hauria de centrar tant en la promoció del contracte sinó en el fet que el manteniment de l'ocupació sigui sostenible. En definitiva, que permeti adequar les plantilles a la realitat econòmica de les empreses i que l'acomiadament no sigui tan complicat”, diu Farràs.
Hi ha altres propostes més concretes per afavorir la contractació com la de l'emprenedor i conseller delegat d'Inspirit, Dídac Lee, que considera que caldria facilitar a les empreses noves la contractació de gent, “per exemple, que durant els primers sis mesos no s'hagin d'abonar les quotes a la seguretat social”, diu Lee.
FACILITATS.
L'agilitat en la contractació i en la supressió de contractes és un demanda que també està en el llistat que han preparat en el sector tèxtil. Roser Ramos, directora general de la firma tèxtil Cóndor i presidenta del Clúster del Tèxtil i la Moda de Catalunya, assegura: “Necessitem poder contractar i descontractar amb més facilitat. Sovint ens veiem obligats a prescindir d'empleats més productius i eficients perquè són més barats d'acomiadar.”
Per a Ramon Felip, president de la Unió Empresarial de l'Anoia (UEA), si s'elimina la rigidesa de la contractació estable, les pimes i microempreses tindran més capacitat de fer contractes estables.
Així mateix, el president de la Confederació Empresarial de Lleida, (Coell) Joan Simó, creu que amb més flexibilitat podrien adaptar les seves estructures amb rapidesa als canvis de càrrega de feina. “I quan la feina cau, les pimes haurien de poder enviar la gent a l'atur sense necessitat d'acomiadaments, amb l'obligació de tornar a contractar-los si el nivell de feina es recupera. Avui el que ens passa és que el petit i mitjà empresari moltes vegades no té diners per acomiadar treballadors i els ERO no poden ser la solució”, diu Simó.
Ara bé, Ramon Felip adverteix que per garantir contractes més estables s'haurien d'ajustar els salaris, simplificar-ne les causes d'acomiadament per tal d'evitar haver de passar pels jutjats, i també caldria crear un nou contracte indefinit més senzill.
Justament la simplificació del contracte va ser un dels temes centrals que havia dissenyat l'equip econòmic del PP, que després de la trobada de dimecres sembla que no és prioritari. Manel Hernàndez, soci i director del bufet Sagardoy Abogados a Barcelona, especialitzat en temes laborals, explica que la idea inicial era passar de les 30 modalitats de contracte laboral que hi ha actualment, a un únic, que tindria una indemnització d'acomiadament progressiva en funció del temps que faci que el treballador formi part de l'empresa amb un límit de 8 dies fins a 20 dies. Ara com ara, els contractes temporals tenen indemnitzacions de només 8 dies per any treballat i la resta està entre 30 o 40 dies. Tot i que l'acomiadament procedent també es paga en 20 dies, a les pimes expliquen que com que resulta tant difícil demostrar-ho davant un jutge, la majoria es declaren improcedents i, per tant, el cost és habitualment d'entre 30 i 45 dies per any treballat.
Josep Gonzàlez president de la patronal de la petita i mitjana empresa, PIMEC, insisteix que amb aquest sistema, ajustar plantilles per a les empreses quan cau l'activitat és un calvari, “ és el que està fent que tinguin por de fer contractes fixos i està perjudicant sobretot els joves, caldria abaratir doncs l'acomiadament i clarificar les causes objectives per evitar dependre de la interpretació d'un jutge”, hi afegeix González.
Hi ha altres propostes en aquesta línia, com la de Sofia Gabarró, presidenta del Centre Metal·lúrgic, que proposa establir un tipus de contracte indefinit amb un cost de resolució que estigués definit per un barem inversament proporcional a l'antiguitat. “Quan mes curta és una relació laboral més costosa és la seva extinció i, d'aquesta manera, la millora de les condicions salarials no faria més onerosa l'extinció del contracte”, considera Gabarró.
Sens dubte, l'abaratiment de l'acomiadament va ser un dels temes més presents de la reforma laboral anterior, i es va acabar executant amb l'ampliació de les causes objectives per poder portar a terme acomiadaments procedents, però sembla que no ha acabat de satisfer les pimes. Gaietà Farràs assegura que tot i la reforma anterior, el cost de prescindir d'un treballador és inassumible per a l'empresa petita, “ja que no pot fer expedients de regulació d'ocupació com fan les empreses més grans“, aegumenta.
En canvi, Camil Ros, el responsable de política sindical de la UGT Catalunya creu que en aquesta reforma laboral no es pot tornar a caure en l'errada de centrar la discussió en com s'acomiada de manera més barata i que, en canvi, cal pensar més en quines mesures d'estabilitat tenim. “Hi ha d'haver un marc que defineixi la flexibilitat. Estem oberts a introduir en els augments salarials aspectes com la productivitat o els resultats de l'empresa, però és evident que la recepta ha de requerir diàleg i l'acord”, diu Ros, que recorda que la realitat del mercat de treball és pactar i en posa d'exemple paradigmàtic l'acord amb la SEAT pel model Q3.
En canvi,
pel que fa als augments salarials, hi ha un consens entre el món empresarial sindical que també s'haurà d'introduir en la trituradora de la reforma laboral. Fins ara, les millores de sous pactats als convenis col·lectius han estat vinculades a la variació de l'IPC. El problema és que amb acords per al cap d'un parell d'anys, hi ha situacions de millores salarials allunyades de les circumstàncies econòmiques del moment. És el cas del conveni del Metall, en què per a l'exercici 2011-2012 s'hi preveia un augment del 5,2%. Tot i que existeix la clàusula del despenjament, és a dir, que l'empresa es pot mantenir al marge de la pujada si s'acull als mals resultats econòmics (en el conveni del Metall s'han sol·licitat més de 224 despenjaments dels quals se n'han acceptat 200), la vinculació als augments anuals de l'IPC acaba resultant molt rígida.
Pe
r això mateix, el president de Associació d'Empresaris del Garraf, Baix Penedès i Alt Penedès (ADEG), Xavier Cardona, creu que com que resulta inútil intentar ser competitius a cop de baixada de salaris, un altre model de regulació salarial resultaria més eficient: “Part del sou hauria d'estar vinculat a la productivitat del treballador. Hauria de ser una part variable que sigui prou significativa per a què motivi a treballar millor”. De fet, Cardona creu que la recepta per reduir l'atur és augmentar la productivitat. “No pot ser que per guanyar productivitat l'únic que es faci és reduir salaris, això és un error, el que s'ha de fer és treballar més i millor, i sobretot millor.”
FÓRMULA NOVA.
És del mateix parer la presidenta del Clúster del Tèxtil i la Moda de Catalunya, que pensa que s'hauria de buscar la fórmula per tal de desvincular els increments anuals amb l'IPC entre diversos criteris, com podrien ser la productivitat o els resultats de l'empresa. Però Dolors Llobet, la portaveu de CCOO a Catalunya que comparteix aquest model de càlcul nou, adverteix que per fer-lo factible haurà d'anar acompanyat de més transparència d'informació de les empreses.
Així mateix, les pimes inclouen en les seves peticions la necessitat de més flexibilitat en la distribució de la jornada laboral al llarg de l'any, en funció dels processos productius dels diversos sectors i les empreses. La directora general de la tèxtil Cóndor explica que el sector cada cop està més sotmès a donar una resposta àgil a les comandes, i que amb el sistema de distribució de la jornada i les vacances actual no és factible.
Cardona per la seva banda, explica que si una empresa té molta feina durant el mes de gener i molt poca durant el mes de març, no pot ser que sempre tingui la mateixa plantilla, i que tampoc no pot ser que durant el març la gent s'estigui sense fer res.
Per altra banda, l'eliminació de l'absentisme laboral injustificat és un altra reivindicació present. “Això és una sagnia per a les empreses. I aquesta mesura hauria de donar més protagonisme a les mútues per tal de controlar les baixes”, proposa el president de la Unió Empresarial de l'Anoia.
Iñaki Gonzalez, director general del Grup Empresarial Cooperatiu Clade, que agrupa una dotzena d'empreses cooperatives catalanes, és de l'opinió que els principis bàsics de la reforma s'haurien d'emmirallar en el model cooperatiu ja que és el que ha demostrat que té més eines per mantenir llocs d'ocupació. L'any 2010, la xifra de negoci del grup, per exemple ha baixat un 4% però en canvi, l'ocupació ha augmentat un 4%. “Som molt flexibles ja que són els mateixos socis els qui s'autoorganitzen i quan s'ha de reduir personal es reubiquen en altres cooperatives. A més, cada entitat té el seu estatut propi, en què es regeixen les relacions entre els socis d'una manera molt pròxima.”
Justament, el gros de la reforma que ha dissenyat el PP pivota especialment en la negociació col·lectiva. La intenció és eliminar els convenis provincials, centralitzar-los en acords estatals i donar més marge de maniobra als acords d'empresa. En aquest sentit, Sofia Gabarró pensa que els convenis col·lectius han de ser coherents amb l'àmbit competencial de l'administració publica, “per tant, a nivell estatal, els acords han de tenir com a sostre un marc general, sense baixar a nivells de concreció normativa i respectant en tot cas els acords que es puguin produir a l'empresa”.
Entre la pime hi ha un cert recel pel fet que les seves receptes, acabin en paper mullat, com ja ha passat en processos anteriors. El mateix Josep González critica que la CEOE fins ara no ha demostrat cap preocupació per les pimes i tem que la reforma estigui pensada per a les grans empreses.

Catalunya marca el camí

L'acord interprofessional aprovat dimarts 29 de novembre entre sindicats i Foment del Treball hauria de marcar el camí en la negociació dels agents socials a l'Estat espanyol. No és el primer cop que se signa aquí, ja que se'n van registrar dos d'anteriors i defineix un model catalàs de relacions laborals que no està basat en l'enfrontament sinó en el diàleg.
Es tracta d'un acord amb què s'orienten negociadors sindicals i patronals i en què es reflecteix la importància de la concertació social. Catalunya també ha estat innovadora en aquest camp, però no ha agradat a tothom. A Pimec, denuncien que amb la seva absència fan que l'acord sigui coix.
Una decisió més concreta és que l'acord planteja com cal apujar els salaris perquè té en compte, a més de l'evolució dels preus, altres criteris com la marxa del negoci i les oscil·lacions de les vendes.